سفارش تبلیغ
صبا ویژن
تنگ چشمیِ بسیار، جوانمردی را زشت و برادری راتباه می کند . [امام علی علیه السلام]
لوگوی وبلاگ
 

آمار و اطلاعات

بازدید امروز :12
بازدید دیروز :0
کل بازدید :32728
تعداد کل یاداشته ها : 50
103/2/30
4:27 ص
مشخصات مدیروبلاگ
 
مهدی نعیمی رز[42]
وَ إِنَّمَا سُمِّیَتِ الشُّبْهَةُ شُبْهَةً لِأَنَّهَا تُشْبِهُ الْحَقَّ فَأَمَّا أَوْلِیَاءُ اللَّهِ َضِیَاؤُهُمْ فِیهَا الْیَقِینُ وَ دَلِیلُهُمْ سَمْتُ الْهُدَى وَ أَمَّا أَعْدَاءُ اللَّهِ فَدُعَاؤُهُمْ الضَّلَالُ وَ دَلِیلُهُمُ الْعَمَى فَمَا یَنْجُو مِنَ الْمَوْتِ مَنْ خَافَهُ وَ لَا یُعْطَى الْبَقَاءَ مَنْ أَحَبَّهُ شبهه را برای این شبهه نامیدند که به حق شباهت دارد.امّا نور هدایت کننده دوستان خدا، در شبهات یقین است، و راهنمای آنان مسیر هدایت الهی است، امّا دشمنان خدا، دعوت کننده‏شان در شبهات گمراهی است، و راهنمای آنان کوری است. آن کس که از مرگ بترسد نجات نمی‏یابد، و آن کس که زنده ماندن را دوست دارد برای همیشه در دنیا نخواهد ماند. ((خطبه38 نهج البلاغه))

خبر مایه
بایگانی وبلاگ
 
* ارتداد در اسلام[1] * بانوان و احکام[1] * توحید وفطرت[1] * زن در اسلام[1] * چراامام علی(ع)از علم غیب استفاده نکرد؟[1] * آیا مادران اهل بیت(ع) مطهره بوده اند؟[1] * چرادربین 124هزارپیامبرو 14معصوم فقط یک زن وجوددارد؟[1] * امام رضا(ع)وشفای مریض...[1] * شبهه تیرپای امام علی(ع)ومسکین...[1] * دلیل سلام کردن به اهل بیت(ع)..؟؟[1] * آیا اهل بیت (ع) نیازی به صلوات ما دارند؟[1] * ناسازگاری استغفارباعصمت اهل بیت(ع)....[1] * یازمندی انسان به راهبر و راهنما...[1] * افسانه غرانیق.....[1] * منحصربودن یا نبودن مقام عصمت در امامان (علیهم السلام)[1] * قدرت شهود خداوند درانبیا و امامان...[1] * ماجرای انسان وخلیفة اللهی[1] * حکومت و دین امری جمع نشدنی؟[1] * دین و حکومت؟؟؟[1] * خدا و مناجات شاعرانه دراشعار سعدی اقبال ملک الشعرا وسهراب[4] * جادوی شیطان وجن زدگی؟؟[2] * اگربگویم ظهورواقع شده چه می گویید!!!!![2] * چگونگی آثارانتظارفرج.....[1] * انتظار فرج..به چه قیمتی؟؟[1] * ویژگی های منتظران واقعی ظهور..؟[1] * معاد جسمانی+خدایی که جسم نیست!![1] آیا با پیشرفت علوم وتکنولوژی بازهم میتوان نیازمند دین بود...؟[1] از کجا آمده ام آمدنم بهر چه بود...؟[1] مهر 92[1] اسفند 92[6]
لوگوی دوستان
 

آیا عدم قیام امامان(علیهم‌السلام) برای تشکیل حکومت، نشانه جدایی دین از سیاست نیست؟ برای مثال امام حسین(علیه‌السلام) در وصیت‏نامه خود، علت قیام را امر به معروف و نهی از منکر معرفی کرد و امام رضا(علیه‌السلام) نیز از پذیرفتن حکومت ولایت‏عهدی خودداری کرد. امامان دیگر(علیهم‌السلام) نیز بر حکومت‏های منحرف وقت قیام نکردند و حکومت تشکیل ندادند  .

نخست این‏که رسول اکرم‏صلی الله علیه و آله و سلم و امیرمؤمنان(علیه‌السلام) خود حکومت تشکیل دادند. امام حسن(علیه‌السلام) نیز حکومت تشکیل داد و جنگ کرد تا اینکه صلح را بر او تحمیل کردند. دوم این‏که سید الشهدا(علیه‌السلام) در ادامه همان وصیت‏نامه فرمود: «اگسِیرُ بِسِیرَةِ جَدِّی»[1]؛ یعنی سیره وروش من، همان سیره و روش جد و پدرم است؛ پیامبر در مدینه و علی بن ابی‏طالب(علیه‌السلام) در کوفه و مدینه حکومت تشکیل دادند، من نیز حکومت تشکیل می‏دهم، چنان‏که آن‏ها انجام دادند. آن حضرت در سخنرانی رسمی خویش نیز شرایط امام و رهبر را بیان فرمود که امام کسی است که حاکم به قسط و عدل باشد.[2] بیعت گرفتن مسلم بن عقیل(علیه‌السلام) از مردم کوفه نیز برای تشکیل حکومت بود  .

امام رضا(علیه‌السلام) هم، چون می‏دانست که جریان ولایت‏عهدی نیرنگی بیش نیست، آن را به طور رسمی نپذیرفت. درباره دیگر امامان(علیهم‌السلام) نیز باید گفت همه این حضرات یا مسموم یا شهید شدند یا در زندان و تحت نظر بودند، زیرا بر ضد حکومت منحرف وقت قیام می‏کردند، وگرنه کسی به عالمی که فقط حاکمان را نصیحت کند و زاهد گوشه‏نشین و عالم مسئله‏گو باشد کاری ندارد. مرحوم مجلسی در کتاب بحار الانوار روایتی را از امام صادق(علیه‌السلام) نقل کرده که آن حضرت طی مسافرتی، به سدیر فرمودند: «اگر من به اندازه این بزغاله‏ها همراه، هم‏فکر و یاور داشتم، قیام می‏کردم». سدیر می‏گوید پس از نماز، گوسفندان را شمردم و آن‏ها هفده رأس بودند.[3

   [ 1] ـ بحار الانوار، ج44، ص329

ـ فَلَعَمْرِی مَا الْاِمَامُ اِلَّا الْحَاکِمُ بِالْکِتَابِ الْقَائِمُ بِالْقِسْطِ الدَّائِنُ بِدِینِ الْحَقِّ الْحَابِسُ نَفْسَهُ عَلَی ذَلِکَ لِلَّه)؛ بحار الانوار، ج44، ص {2}335.

[3] ـ بحار الانوار، ج47، ص272 ـ 273.

 


91/6/5::: 6:32 ع
نظر()